Posts

Hebben mannen ook een periode?

 

Er zijn van die momenten, dat zelfs luciferhoutjes niet genoeg zijn om wakker te blijven. Minutenlang staar je naar je beeldscherm of ander werk, zonder er ook maar iets nuttigs uit te krijgen. Fantasieloos, inspiratieloos. Herken je die?
Ik wel hoor! Vooral op warme dagen na de lunch heb ik vaker even een wegzakkertje, een nogal nadrukkelijke aandrang tot siesta .

Deze momenten kunnen soms ook langer aanhouden. Urenlange, ja sommigen hebben zelfs last van dagenlange periodes van improductiviteit.

Hoe komt dat toch?

Waarmee heeft te maken? Zit het in de lucht?

Natuurlijk kun je niet makkelijk een oorzaak aanwijzen, omdat je met heel veel variabele factoren te maken hebt, zoals het weer: vochtigheidsgraad, hoge/lagedrukgebied, bewolkt of zonnig. Ook andere factoren zoals slaaptekort, de stand van de maan, bepaald eten, opgebouwde stress, lopende conflicten, onvervulde idealen en ga zo maar door, kunnen van invloed zijn.

De maancyclus

Eentje wil ik er eens uitlichten, omdat deze niet zo voor de hand ligt. Dit is de cyclus van de maan. Veel mensen hebben een natuurlijke cyclus, die gelinkt is aan de stand van de maan. Klinkt dat gek? Natuurlijk klinkt dat gek, als je er nog nooit bij stilgestaan hebt. Daarbij komt, dat wetenschappers er niet over eens zijn wat die invloed nu werkelijk is.

Wat wel wetenschappelijk is aangetoond, is dat de maan het magnetisme op aarde beïnvloedt. Dat is onder andere te zien aan de eb en vloed van de zeeën. Daaruit zou je kunnen herleiden dat wij, omdat we zelf ook voor zo'n 70% uit water bestaan, ook een soort ‘eb en vloed’ in ons systeem ervaren. Klinkt ergens best wel logisch, maar dat is verder nooit wetenschappelijk aangetoond.

Voor vrouwen nog meer dan voor mannen geldt, dat stemmingen heel direct gelinkt kunnen zijn aan het verplaatsen van de energie door de maancyclus in je lichaam, zo stelt Harbhajan Singh Khalsa Yogiji, ook wel Yogi Bhajan. Volgens hem zijn er 11 punten in het vrouwelijk lichaam, met name de erogene zones, waar de energie van de maan als het ware van punt naar punt doorheen springt en zo een cyclus vormt van 28 dagen. Zo kun je, zodra je naar een volgend punt verschuift, als een blad aan een boom van heel vrolijk en energiek naar neerslachtig en vermoeid transformeren of andersom, zonder dat daartoe een aanleiding lijkt te zijn.

Veel vrouwen ervaren ook dat hun menstruatiecyslus precies gelijk loopt aan die van de maan. Vaker dan gemiddeld zijn vrouwen dan ook met volle maan ongesteld.

Hebben mannen ook een cyclus?

In Engeland, hebben een aantal Britse onderzoekers dit onderzocht. Het onderzoek wees uit dat ook mannen een maandelijkse periode hebben. En niet een paar mannen: maarliefst een kwart van de mannen vertoont gelijksoortige verschijnselen: prikkelbaar, futloos, vermoeid, geen zin. Herkenbaar, mannen?

Veel mensen ervaren een aantal dagen voor en na de volle maan meer emoties, zoals boosheid, angst, verdriet. De volle maan schijnt perfect te zijn om dingen los te laten die je niet meer dienen om meer inzicht te krijgen. Ook kan bij sommigen de seksuele energie meer aanwezig zijn. Als ik kon kiezen...

Hier zijn een aantal tips die je kunnen helpen je stemmingswisselingen te begrijpen en aan te pakken.


1. Cyclus uitpluizen

Hou eens een dagboekje bij en noteer (bijv van volle maan tot de volgende volle maan), de momenten waarop je ‘uit je doen’ bent. Herken je een patroon, dan kun je er in ieder geval rekening mee houden. Dat scheelt al de helft. Je stemming heeft nu een oorzaak, waardoor je niet steeds opnieuw bezig hoeft te zijn met de vraag: Waar komt het toch vandaan? Mankeer ik iets? Je innerlijke criticus gaat er dan ook niet zo mee aan de haal.

2. Gevoel toelaten

Op de momenten dat je voelt dat je emoties heftiger zijn of als je lichamelijk moe bent, bouw dan tijd in voor bewustwording of eigenlijk bewust zijn met je gevoel. Als je je gevoel leert herkennen, zul je het gaan omarmen of er op zijn minst vrede mee sluiten. De emotie mag er zijn. Het hoeft niet weg of weggestopt te worden. Hierdoor zal het ook sneller verdwijnen.
Onthoud: je bent niet je gedachten en ook niet je emoties, ze zijn slechts voorbijgangers die zich tijdelijk ophouden in jouw huis en dan weer vertrekken.

3. Middagdutje

Een middagdutje doet wonderen! Ik begrijp niet dat vrijwel geen enkel Nederlands bedrijf ruimte biedt voor werknemers om een middagdutje te doen. Kun je voorstellen hoe de productiviteit en de zin toenemen, als mensen na de lunch een kwartiertje de ogen sluiten en fit weer verder kunnen. Beter dan met draaiende oogbollen naar je werk kijken en geen fut en fun voelen om de middag te vullen met mooi werk.

4. Mediteer

Mediteren brengt je terug in balans, terug bij jezelf. Je gedachten zijn er wel, maar hebben minder invloed op je.

5. Wees zacht voor jezelf 

Het heeft in zo'n fase niet veel zin om jezelf te bekritiseren of veroordelen. Daarmee beïnvloed je alleen je stemming negatief en verbetert er verder niets.
Ook heeft het geen zin om jezelf op te jagen. Zelden zal je productiviteit erop vooruit gaan.Dus:
- Forceer niet om hard door te gaan. Las pauzes in, waarin je even ademwerk doet.
- Oefen met positieve zelfpraat: je woordgebruik, intonatie, houding
- En bovenal, ik blijf het zeggen …Geloof niet alles wat je denkt!

 

Michiel

  NEEM CONTACT OP PLAN AFSPRAAK

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *